Mit jelent a KPI? - A legfontosabb KPI mutatók

Mit jelent a KPI? - A legfontosabb KPI mutatók

Te hallottál már a KPI és SMART kifejezésekről a marketingben? Ha még nem akkor ez a cikk neked készült! Tudj meg többet a KPI és SMART célok fontosságáról melyek összefügnek a vállalkozásod fejlesztéssel kapcsolatban.

Megosztás:

Mi a KPI jelentése?

A KPI (kulcsfontosságú teljesítménymutató) angolul Key Performance Indicator egy olyan mérőszám, amely azt mutatja, hogy egy vállalkozás, csapat vagy projekt mennyire éri el a kitűzött célokat. A KPI-k segítenek nyomon követni a haladást, értékelni a teljesítményt és javítani a döntéshozatalt. A KPI-k különbözőek lehetnek attól függően, hogy milyen területet vagy folyamatot vizsgálnak, de általában SMART-nak kell lenniük: specifikusak, mérhetőek, elérhetőek, relevánsak és időben meghatározottak.

A vállalkozás célja, a mérőszámok és a KPI

Nézzünk meg most három szorosan kapcsolatban álló tényezőt, amelyek kölcsönös hatást gyakorolnak egymásra. 

1. A vállalkozás célkitűzése egy rövid vagy hosszú távú cél, amelyet a vállalat el szeretne érni. Ennek érdekében változtatásokat kell végrehajtania a jelenlegi tevékenységében:

  • Hatékonyabban kell működnie
  • Növelnie kell az eladásokat
  • Jobb minőségű termékeket kell piacra dobni

2. A mérőszámok azok a specifikus értékek, amelyekkel a KPI marketing mutatókat számszerűen értékeljük. Példák erre:

  • 10 millió forintos növekedés az árbevételben
  • 15%-os növekedés a termékértékesítésekben
  • A vállalkozás értékelésének növekedése 3.8-ről 4.5 csillagra

3. Végül a KPI-k jelentőségéhez térünk vissza. A KPI, vagyis a kulcsfontosságú teljesítménymutatók segítségével mérhetjük, mennyire sikeres a vállalati célok elérése. Ilyen mutatók lehetnek:

  • A hónapokra lebontott árbevétel trendje
  • A termékértékesítések számának alakulása
  • Az ügyfélvélemények átlagos értékelése

Szemléletes KPI példák

Tegyük fel, hogy nemrég frissítetted a vállalati weboldalad egy szakmai blog szekcióval. A projekt sikerességét a KPI alapján fogjuk mérni, ami azt mutatja meg, hogy a blognak köszönhetően hány új látogató kattintott a weboldaladra.

Egy másik esetben létrehoztál egy webáruházat, és hírlevél automatizálás segítségével próbálod csökkenteni a kosárelhagyási arányt. Itt azt kell majd összehasonlítanod, hogy az előző és a mostani időszakban hogyan alakult a kosárban hagyott termékek és befejezetlen vásárlások aránya.

További KPI példák:

  • Konverziós ráta, vagyis látogatóink hány százaléka kattint a linkünkre, tölte le valamit, stb
  • Weboldalon töltött idő – milyen időmennyiséget töltenek átlagosan a látogatók a webhelyeden
  • NPS (Net Promoter Score) – a fogyasztói lojalitást méri, mivel azt határozza meg, hogy az ügyfeleink közül hányan fognak tőlünk vásárolni a jövőben is, illetve hányan ajánlják majd barátaiknak is a szolgáltatásainkat
  • NPM (Net Profit Margin) – nettó profithatár, ami azt mutatja, hogy a teljes bevétel hány százaléka valódi profit
  • ROI (Return on Investment) – azaz befektetésarányos megtérülés, ami megmutatja egyes befektetések jövedelmezőségét
  • Egy munkaórára eső bevétel mértéke
  • Egyedi látogatók, vagyis hányan érkeznek a honlapodra
  • Egy márka ismertsége

KPI meghatározása

A forgalmunk 50%-os növelésére irányuló célkitűzés pontosítása. A kitűzött cél realitásának felmérése: vajon összhangban áll-e a piaci várakozásokkal?

A teljesítmény méréséhez használt mutatók, vagyis a KPI-k kijelölése. Milyen stratégiákkal érhetjük el a kívánt eredményeket? Ilyenek lehetnek például a banner reklámok, a marketingkampányok vagy a közösségi média bevetése.

Mely munkatársak felelnek majd a célkitűzés teljesítéséért? Főként a marketing és értékesítési csapat (sales).

Hogyan fogjuk tudni, hogy elértük-e a megfogalmazott célokat?

Mekkora időközönként (például havonta vagy félévente) tervezzük felülvizsgálni a projekt sikerességét és a haladást?

KPI mutatók és SMART célok

A hatékony KPI mutatók meghatározása nem valósulhat meg vállalkozás célkitűzések nélkül, amelyek úgynevezett SMART célokat foglalnak magukba.

S - Specific – Specifikus: részletesen, pontosan megfogalmazott célok
M - Measurable – Mérhető: a cél elérése számszerűsíthető legyen
A - Achievable – Elérhető: a képességeinkhez és a piaci helyzethez mérten ne legyen lehetetlen az adott cél teljesítése
R - Relevant – Releváns: a cégünk számára fontos, jelentős legyen a cél elérése
T - Time-bound – Időhöz kötött: milyen határidőt szabunk a megvalósításra

Összefoglaló

A sikeres vállalkozásfejlesztési stratégia kulcsa, hogy mindig tisztában legyünk azzal, milyen irányba haladunk és hogyan mérjük a haladást. A KPI-k és SMART célok együttes alkalmazása növeli a célok elérésének esélyét, segítve a vállalkozásokat abban, hogy kiaknázzák a piaci lehetőségeket, optimalizálják működésüket és növeljék versenyképességüket. Összességében, a KPI-k és SMART célok nem csupán a teljesítmény mérésére szolgálnak, hanem irányt is mutatnak a vállalkozás fejlődéséhez, biztosítva, hogy minden erőfeszítés a kívánt eredmények felé vezessen.

#kpimutatók #vállalkozásfejlesztés #smartcélok #sikermérése #webmentor


Címkék: #Vállalkozás Fejlesztés, #Marketing

Hozzászólások

Betöltés...